Thursday 5 January 2012

even a standard 1 kid knows how to spell!

Terasa cam ajar bdk2 Standard 1..main spelling2 ngn budak form 5..i repeat, form 5.

Tu la, dlu2 xmau blaja, ni bila dh msuk form 5 baru tergedik2 nak blaja la? my target for this 'nazak' candidates is to make sure that they can write at least a short paragraph without grammar mistakes. Tu pn guna simple words je, yg i can say, bdk drjah 2 pun tau la nk guna.

Yes i know, i am their form teacher, and they are my soooooo beloved anak ayam, but having them as my students irritates me a lot. huhuuuu.

"kamu tau x, ni bru minggu pertama, tapi saya dh rasa mnyampah dgn kamu semua"
"memang ini kelas saya, tapi saya x rasa macam nk mngajar kamu pun"
"cuba kamu contohi 5 Amal tahun lepas, depa baik ja, wpun kelas ujung, tapi depa diam & nk blaja. Saya pn rasa hepi ja ajaq depa. Tak mcm kamu, mnyakitkan hati"

haaa itu la yg aku hamburkan tadi. serve them right. baagi insaf sikit. compare2 ngn kls taun lepas, baru diorg tau rasa mcm mana.

Ok tahun ni i can see la the progress. xtau la klu btahan smentara wktu je kn..kot2 awal tahun je yg smgt. memandangkan aku dh warning dan bagi ugutan 1st day ari tu, (tau pn takut), diorang smua ada buku tulis ye. i request for buku panjang. great. klu lpas ni ada yg brani x bwak buku,mmg kena la dgn aku jwbnya. taun ni xdak dh Teacher Ewani yg 'lantak ampa la' tu..gnti ngn yg lebih ganazzz..

semua rajin buat latihan ari ni (wpun ciput je). Can u imagine, they needs the whole 2 periods just to finish a simple silly short paragraph? Aku jugak la yg ajar sebijik2..nak bagi diorang reti buat ayat punye pasal.

Nak compose 1 sentence je pn, amik mase ermmm lam 5 min? hohooo...xtau la aku. tu pn aku yg initiate word by word. Diorang cuma perlu guess and spell je. Merangkak rangkak!

But at least there's n one left out hari ni. semua ikut and follow me step by step. lega la sikit aku. tapi, mmpukah diorg ni igt perkataan2 simple tu? mampukah diorang bertahan kekal rajin buat kerja mcm hari ni? seriously aku nervous giler! cmpur ngn pngetua yg macam errr hampeh n dictator tu? aku risau laaa sbbnye yg akan check buku aku nanti, pengetua! i mean, buku latihan budak2..hohoo x suke!

2 comments:

  1. aku pun rasa benda yang sama.... menyampah gila dgn depa!! bukan semua tapi sikit ni la yg betui2 bagi sakit hati... hang bayangkan ada sorang budak ni, aku tgh ajaq macam mana nak jawab soklan... dia bleh kata ' cikgu jawab lah untuk saya, habis cerita'. aku pun angin la,... aku sound la dia... yg bg sakit hati tu... aku dok marah2, dia dgn geng dia bleh lak gelak siap buat high figh...aku pun mengeluarkan ayat sadis aku la ' aku x berkat ilmu yg aku ajaq hang'!...mmg aku sebut kat dia lah... pastu budak2 lain terus buat kerja... tapi dia dgn selamba badak ja dok rilek, sembang2... mau aku x angin satu badan! mmg la ayat tu x elok... tapi aku geram betul la... sumpah x suka ajaq group tu... huhuhuhu.... malangnya kita kan wani... awal tahun pun dah rasa letih sangat....

    ReplyDelete
  2. huhuu..dh sembang lam fon, nru aku on bnda ni..heheh..besa la bdk2..mau x mau, sakit ati ka x, tetap gak kita kena tempuhi..cpt tua la kita mcm ni..hoho

    ReplyDelete